
360 laipsnių tyrimas yra vienas iš universaliausių darbuotojų vertinimo ir tobulėjimo įrankių, kadangi jis parodo objektyvų kiekvieno vertinimajo paveikslą. Ir būtent pagal tai turi būti sudarytas individualus darbuotojo tobulėjimo kelias – unikalus jam, pagal jo asmenybės savybes ir atsakomybes. Taip, iš tiesų labai svarbu atsižvelgti į darbuotojo atliekamas pareigas, jo vaidmenį kolektyve, darbo aplinkoje ir pan.
Pradėkite nuo to, kas svarbiausia kiekvienam vaidmeniui
Kiekvienas darbas turi savo iššūkių ir prioritetų. Todėl pirmasis žingsnis atliekant 360 tyrimą – suprasti, kas yra svarbiausia atliekamam vaidmeniui ar pareigybei. Kokio rezultato, jūs kaip vadovas tikėtumėtės ir idelaus darbuotojo šioje rolėje? Pavyzdžiui:
- Jei vertinate asmenį techninėje pozicijoje, svarbu sutelkti dėmesį į jo problemų sprendimo įgūdžius, dėmesį detalėms ir gebėjimą diegti naujoves.
- Vadovams svarbiausia, kaip jie vadovauja savo komandoms – ar jie įkvepia komandas veikti? Ar komandos nariai pasitiki vieni kitais? Ar geba veiksmingai spręsti konfliktus?
- Vadovams aukščiausiame lygmenyje klausimai keičiasi į platesnės vizijos vertinimą: ar jie nukreipia organizaciją tinkama linkme? Kaip jie priima svarbius sprendimus?
Kai 360 tyrimo klausimai sutampa su tuo, kas iš tikrųjų svarbu konkrečiame vaidmenyje, atsiliepimai apie vertinamąjį tampa daug naudingesni – ne tik darbuotojui, bet ir visai organizacijai.
Užduokite klausimus, kurie atitinka kiekvienus santykius
Atsiliepimą teikiančio asmens ir vertinamojo santykiai yra dar vienas svarbus veiksnys. Juk tiesioginis pavaldinys vadovą mato kitaip nei kolega. Todėl svarbu pritaikyti klausimus pagal tai, kas teikia grįžtamąjį ryšį.
- Vadovui galite užduoti klausimą: kaip šis darbuotojas tvarkosi su sudėtingomis užduotimis esant spaudimui?
- Kolega gali gauti klausimą: ar šis žmogus veiksmingai bendradarbiauja su kitais?
- Tiesioginiai pavaldiniai, vertindami vadovą, gali būti paklausti: ar jūsų vadovas suteikia aiškius nurodymus ir pagalbą, kai jos reikia?
Toks individualus požiūris į skirtingo lygio santykius užtikrina, kad atsiliepimai būtų pagrįsti realiais bendravimo momentais, o ne neapibrėžtais įspūdžiais ar nuomonėmis.
Pritaikykite klausimus pagal darbo lygmenį
Pripažinkime – tai, kas tinka žemiausio lygio darbuotojui, netinka aukščiausio lygio vadovui. Atsakomybės mastas didėja kylant karjeros laiptais, todėl 360 laipsnių tyrimo klausimai taip pat turėtų keistis.
- Asmeniui, kuris tik pradeda karjerą, vertinimas gali būti paprastesnis: ar jis patikimas? Ar dirba gerai su kitais?
- Vidurinės grandies vadovams vertinime reikėtų labiau gilintis į lyderystės įgūdžius ir gebėjimą dirbti tarp skirtingų skyrių.
- Aukščiausio lygio vadovams svarbiausia – strategija: kaip gerai jie suderina savo viziją su organizacijos tikslais?
Užduodami kiekvienai lygiui tinkamus klausimus, gausite tikslesnius atsakymus ir grįžtamasis ryšys bus kokybiškesnis.
Pritaikykite 360 tyrimą pagal įmonės veiklos pobūdį
Skirtingos veiklos sferos reikalauja skirtingų įgūdžių vertinimo, todėl 360 tyrimuose tai turėtų atsispindėti.
- Sveikatos priežiūros sektoriuje verta vertinti tokius aspektus kaip pacientų priežiūra ir protokolų laikymasis.
- Pardavimų srityje svarbiausia santykių kūrimas ir pajamų tikslų siekimas.
- Kūrybinėse industrijose vertėtų sutelkti dėmesį į inovatyvumą ir prisitaikymą prie pokyčių.
Įtraukdami industrijai būdingus kriterijus, ne tik vertinate darbuotojus – jūs padedate jiems tobulėti būtent toje srityje, kuri jiems yra svarbiausia.
Sustiprinkite atsiliepimus realiais pavyzdžiais
Į 360 tyrimą įtraukti realūs pavyzdžiai padarys didesnį poveikį ir tyrime dalyvaujantys darbuotojai atsakys į pateiklus klausimus tiksliau. Užuot sakę, kad „reikia gerinti bendravimą“, nurodykite konkrečius atvejus, kur asmuo stokojo tam tikrų įgūdžių ar pademonstravo stiprius įgūdžius.
Pavyzdžiui:
- Projekto vadovui: kaip šis asmuo tvarkėsi su netikėtais iššūkiais praėjusiame ketvirtyje produkto paleidimo metu?
- Pardavimų atstovui: ar prisimenate situaciją, kai šis darbuotojas išsprendė sudėtingą kliento problemą?
Kai klausimai yra asmeniški ir konkretūs, jie labiau įtraukia ir lengviau pritaikomi praktiškai.
Iš 360 tyrimo rezultatų kylantys tobulėjimo planai
Gauti tyrimo rezultatai be tolimesnių veiksmų yra kaip nurodymai be žemėlapio – jie niekur nenuveda. Nustačius sritis, kuriose reikia tobulėti (ar stiprybes, kurias galima plėtoti), svarbu jas susieti su realiais veiksmų planais.
Pavyzdžiui:
- Jei darbuotojui reikia pagerinti bendravimo įgūdžius, pasiūlykite seminarus ar mentorystės programas.
- Jei trūksta lyderystės įgūdžių, siūlykite specialias vadovavimo mokymų programas.
- Jei darbuotojas jau puikiai atlieka savo vaidmenį, bet ieško naujų iššūkių, padėkite jam suplanuoti kitą karjeros žingsnį.
Tai leis ugdyti trukstamus įgūdžius ir skatins darbuotojų tobulėjimą bei potencialo realizavimą.
360 tyrimą pritaikykite kiekvienam žmogui
360 laipsnių tyrimo esmė – matyti darbuotoją kaip žmogų, o ne tik kaip pareigas ar skaičių sistemoje. Kai skiriate laiko pritaikyti grįžtamąjį ryšį pagal kiekvieno vaidmens ir asmens unikalumą, jūs ne tik vertinate veiklą – jūs kuriate pasitikėjimą, skatinate augimą ir stiprinate organizaciją iš vidaus.
Pritaikyti 360 tyrimai ir individualizuot atsakymai – būdas parodyti darbuotojams, kad juos matote, vertinate ir norite, kad jie būtų sėkmingi.
No Comments